2013. június 25., kedd

Raklapépítészet Párizsban
 

Használt raklapok segítségével valósulhat meg egy nem mindennapi építészeti projekt a francia fővárosban. Stephane Malka látványos tervei egy Párizs belvárosába álmodott diákszállást ábrázolnak.

Malka már Párizs-szerte ismert formabontó alkotásairól, ezt a koncepciót viszi tovább új, Innovative Student Housing elnevezésű projektje is, ami egy valódi környezetbarát megoldás. A francia építész meggyőződése szerint a környezettudatos tervezés legjobb módja - egyben a bolygó jövőjének garanciája - nem új anyagok legyártása, hanem a már létezők másodlagos felhasználása. Emellett elkerülhetőek a keletkező további energiaveszteségek és a környezetszennyezés fokozása, ha az újbóli hasznosítás az alapanyagok átalakítása, újrafeldolgozása nélkül történik meg. Szakemberek véleménye szerint az AME-LOT névre keresztelt konstrukció környezetbarát mivolta mellett organikusan illeszkedik a városképbe is, értékes négyzetmétereket spórolva a korlátozottan rendelkezésre álló szabad területből.

A szerkezet könnyen felhasználható, a forma pedig bármikor megváltoztatható. A kiszuperált tároló raklapok nem csupán újszerű megjelenést adnak az épület homlokzatának, de a szellőzést és a szobákba jutó fény szabályozását is biztosítják.

Az AME-LOT homlokzati modul felépítéséhez néhány száz raklapra lesz szükség, melyeket sarokvasakkal erősítenek meg – ez teszi lehetővé elhajlításukat, ezáltal pedig az épület formájának megváltoztatását, a legkülönbözőbb geometriai alakzatok létrehozásával. A létrejövő, új „parazita-objektum” összterülete 450 négyzetméter, az építkezés költségét 290 ezer euróra becsülik. A projekt csekély bekerülési összege kétségkívül számos, a környezetbarát fejlesztések irányában elkötelezett befektető szemében teszi érdekessé az újítást.


2013. június 18., kedd

Raklaptörténet 3.


Ahogyan a korábbiakban már szó volt róla, a fa raklapok evolúciója elvezetett a paletták felhasználhatóság tekintetében széles skálájához, elsődlegesen a raklapok méretei és teherbírása terén. Európában a legelterjedtebb méret a 120×80 cm (amely jelenleg az EUR raklapnak felel meg), továbbá a 120×100 cm méretű raklap (ez jelenleg a FIN raklap). Egy ilyen nemzetközi szabványnak megfelelő raklap gyártóját az Európában elismert minőségellenőrző szervezet, az EPAL felügyeli folyamatosan.

A fa raklapok élettartama általánosságban hét szállítási ciklusra van kiszámítva, de napjainkban ennek meghosszabbítása érdekében számos javítási és újrahasznosítási lehetőség áll rendelkezésre.

Eltekintve attól, hogy az elmúlt tíz évben a csomagolóeszközök piacán a fa raklapnak számos konkurenciája jelent meg műanyag és vas formájában, napjainkra is a leggyakrabban használt tároló eszközök között maradt, és előreláthatóan nem is fogja elveszteni ezt a pozíciót.


2013. június 15., szombat

Raklaptörténet 2.


A továbbiakban a raklapok szerkezete a teherfuvarozás fejlődési igényeinek megfelelően változott, tökéletesedett. Folyamatosan nőtt a raklapok választéka, és a kifejezetten vasúti szállításra alkalmas típusokból kifejlesztettek egy általános, minden fajta áru szállításához egyaránt alkalmas szerkezetet. A raklap így nélkülözhetetlen tároló- és szállítóeszközzé vált, úgy a közúti, vasúti, légi és vízi árufuvarozásban, mint a raktárakban való tárolásban.

Evolúciós folyamaton ment keresztül maga a raklap szerkezete is. Első körben a paletták kialakítása a „villás” emelőgépekhez alkalmazkodott: eleinte csak egyik oldalról volt megemelhető a raklap, majd később felmerült a kétoldali mozgatás igénye. Ezt követően a tárolhatóság szempontja befolyásolta a paletták fejlesztését, amely hamarosan lehetővé tette egymásra való elhelyezésüket.

Mivel a gyakorlatban is bizonyítottak (kiváltképpen a világháború idején), a fa raklapok gyorsan elterjedtek Amerikából a világ minden részére. Ehhez nagyban hozzájárult az különböző iparágak fejlődése és a gyártás felgyorsulása, valamint a szállítás folyamatának leegyszerűsítése iránti igény: az áru könnyű mozgathatósága súlytól és típustól függetlenül, a szállított áru sérülékenységének csökkentése, emellett a raktárak területének, a vasúti kocsik, tehergépkocsik rakodófelületének gazdaságos kihasználása.


2013. június 12., szerda

Raklaptörténet 1.
Raklapok – fa tárolóeszközök nélkül napjainkban nehéz elképzelni egy szállítási folyamatot, bármilyen árut illetően. Mivel megmagyarázható ez a hatalmas népszerűség?


A kérdés megválaszolásához, tegyünk egy időutazást a fa tárolóeszközök történetében, amelyek a 20. század elején jelentek meg. A szállítások nagy része abban az időben vasúton történt, miközben az áru sokszor megrongálódott, összegyűrődött, szétszóródott a szakszerű rögzítések hiányában. Szükségszerűsége miatt csak idő kérdése volt a raklapok megjelenése, melyeken az árut biztonságosan lehetett rögzíteni és szállítani.

A faalátétek használatának egyszerű oka volt: a korabeli árumozgató és teherszállító eszközök, járművek - melyek jelentősen megkönnyítették a rakodás folyamatát - a raklapok mozgatásához voltak tervezve, kiképezve. A raklapot első ízben egy amerikai gyárban kezdték el gyártani és használni, az elnevezést pedig egy felülről rögzített, két párhuzamos gerendást összekötő deszka terítékre használták először. A továbbiakban nem maradt más hátra, mint ezt a nem túl ravasz találmányt tökéletesíteni, amire 1925-ben került sor. A konstrukció ekkor végül kapott egy alsó keretszerkezetet, s így már megfelelt a mai raklap fogalmunknak. Ez az egyszerű, mégis zseniális találmány tette a tárolás műfajában időtállóvá és tökéletessé ezt az eszközt. A későbbiekben aztán a paletta szerkezete folyamatosan tovább tökéletesedett, a tehermozgató és emelő gépek fejlődésének megfelelően.

2013. május 28., kedd



Raklapmagasító

A raklapmagasító-keretek szállítási és tárolási feladatokat látnak el. A keretek alapanyaga többnyire fa, de léteznek rétegelt lemezes megoldások is. Zsanérozásuk szintén eltérő módszerrel és alapanyag használattal készül. Alapanyaguk nagyrészt acél, amelynek köszönhetően a raklapmagasító keretek egymásra is építhetők.
A raklapmagasítók úgyszintén lehetnek szabvány vagy teljesen egyedi méretűek is, úgy magasságban, mint szélességben és hosszban. Teljes mértékben a termék nagyságára igazíthatók, illetve tetőlap képzéssel ládává is alakíthatóak. A raklapmagasítók előnyei közé tartozik, hogy megvédik a termékeket minden külső hatástól, továbbá rendszerezhetők.

2013. május 27., hétfő



Gyártástechnológia

Fakonténerek

Fakonténer gyártásunk az egyedi igényekre specializálódik. Alapvetően két méretű teríték van gyártásban: a 800×1200 mm-es és az 1000×1200 mm-es. A szabvány fakonténerek magassága: 600, 800 és 1000 mm. Oldallécezésük 22×100 mm fenyő anyagból készül, melyet 70 mm szögezéssel rögzítünk. A lécezés sűrűségét többnyire a benne szállítandó termék határozza meg.
A kerethez rögzített raklapok megerősített hevederekkel vannak ellátva, melyek egyéni igény szerint akácfából is rendelhetők. A rögzítés 8×240 mm-es acél állványcsavarokkal történik, ezeknek köszönhetően az áruval megterhelt, egymásra tett fakonténerek biztonságosan szállíthatók és rakodhatók. 
A fakonténerek masszivitása és élethossza teljes mértékben kiszolgálja a mezőgazdaságban elvárt kül- és beltéri tárolási, valamint teherbírási igényeket.
Társaságunk céljai közt szerepel fakonténer bérlési lehetőség kialakítsa, amely csökkenti partnereink számára a termés változó nagyságától való függőséget. Az általunk kínált bérleti lehetőséggel - nagyobb termés esetén - megnövelhetik tárolási kapacitásukat.


2013. május 26., vasárnap



Ti is kipróbálhatjátok a raklapbútort június 5-től a Pesti alsó rakparton, a Dunatanösvény programsorozat keretében. További infó itt: https://www.facebook.com/raklappart, http://valyo.hu/node/151

2013. május 5., vasárnap



  1.  Néhány fontos részlet, amiért cégünk úgy döntött, hogy - külön rendelésre - felületkezelt raklapokat, illetve késztermékeket gyárt:




    • A hazai raklapgyártók nagyrészt nyárfa alapanyaggal dolgoznak. Ez az alapanyag részben alkalmatlan a raklap bútornak való felhasználására. Ez elsősorban a felületkezelésnél jelentkezik hátrányként, mivel a nyárfa a fenyőtől eltérően viselkedik csiszolásnál, illetve a lazúrok felvitelénél.
    • Amennyiben új raklapot használunk, fontos, hogy a raklapok szárazak legyenek. A nedves raklapok felületéről a pác és más víz vagy olaj alapú festékek egy idő után kifakulnak és leperegnek.
    • A hazai fenyőből készült raklapoknál fontos megjegyezni: a hazai fenyő tartalmaz egy fajta gombát, amelyet hőkezeléssel nem minden esetben tudnak semlegesíteni. Amennyiben beltéri bútorokat készítünk raklapok felhasználásával, ezt mindig tartsuk szem előtt.
    • A hőkezelés nem azonos a szárítással. Hazai piacon a gyártók nem szárítják az EUR, MÁV raklapokat.
    • Pácolás, festés előtt fontos a raklapok alapos felületkezelése (csiszolás, gyalulás), amely a nehezen hozzáférhető részeken problémás lehet.
    • A raklapok gyalulását és szárítását otthon is elvégezhetjük, de ez nem minden esetben hatékony és eredményes.

    2. Néhány szempont, melynek a jövőben eleget szeretnénk tenni:


    • Termékeink száraz lucfenyőből illetve más bútornak alkalmas fa fajtákból készülnek, melyek teljes mértékben megfelelnek a felületkezelési igényeknek.
    • A raklapok elemei már részben gyalult és csiszolt felülettel rendelkeznek.
    • Az új raklapok minden szennyeződéstől és károkozóktól mentesek.
    • Termékeink egyedi igény és méret szerint kerülnek gyártásra.
    • Termékeink színben és típusban való nagy választéka.